Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
1. Viestinnän lähtökohdat
Kirkollisen viestinnän perusta pohjautuu kirkon ydinsanomaan ja lähetyskäskyyn (Matt. 28:18–20) ”Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni”. Seurakunta on olemassa, että voisimme elää yhteydessä Jumalaan ja toinen toisiimme. Viestintä on olennainen osa seurakunnan perustehtävän toteuttamista. Viestinnän tulee olla ajankohtaista, rohkeasti kristillistä, toisia kunnioittavaa, saavutettavaa, selkeää ja tarpeiden mukaan uudistuvaa.
Seurakuntamme viestintästrategian taustalla on Ovet auki – Suomen evankelis-luterilaisen kirkon viestintäohjelma 2023 sekä seurakuntamme strategia 2022-2026. Seurakunnan strategian mukaisesti missionamme on toteuttaa lähetyskäskyä kutsumalla ja kokoamalla ihmisiä Jumalan ja seurakunnan yhteyteen. Visionamme on, että seurakuntaamme olisi mukavaa ja kotoista tulla, niin kuin tulisi kotiinsa. Ihmisiä kutsutaan seurakunnan yhteyteen sekä perinteistä polkua että myös uutta kokeilevaa polkua pitkin, jossa korostuu erityisesti aikamme nouseva luontohengellisyys. Arvojamme ovat lämpö, läsnäolo, yhteisöllisyys ja paikallisuus.
Viestinnän visio: Seurakunta tavoittaa seurakuntalaiset laajasti, myös kokoavan toiminnan ulkopuolella. Viestinnän avulla tiedotamme toiminnastamme ja kutsumme ihmisiä seurakunnan toimintaan. Seurakuntalaisten kohtaamista tapahtuu henkilökohtaisella tasolla ja eri viestintävälineiden kautta.
2. Viestintäympäristö
Haasteena on tavoittaa seurakunnan jäsenet kahden kunnan alueella. Osalle jäsenistä paperilehti on edelleen tärkein tiedonsaantilähde, osalle sähköinen viestintä ensisijaista. Sähköisen viestinnän, erityisesti sosiaalisen median, etuna on ajankohtaisuus ja nopeus sekä kohdennettu tavoitettavuus. Osa työntekijöistä hallitsee sen hyvin ja on kiinnostunut, osa joutuu opettelemaan.
Tutkittua tietoa seurakuntalaisten sosiaalisen median tai perinteisen printtimedian käytöstä ei ole.
Uskonnollisuuden muuttuminen ja maallistuminen ovat haasteita viestinnälle. Haasteena on myös kielen muuttuminen nuorten ikäpolvien keskuudessa, jopa kirjoitustaidon ja lukutaidon heikentyminen. Kristillisten asioiden ymmärtäminen on ohentunut.
Ruokolahden seurakunnan jäsenmäärä 28.2.2023 oli 6018
Jäsenistä
3. Viestintäsuunnitelma
Kirkkoherra vastaa seurakunnan viestinnästä. Jokainen työala huolehtii omasta viestinnästään seurakuntalaisille ja yhteistyötahoille. Työalojen apuna tarvittaessa on työntekijä, jonka työajasta osa on kohdennettu viestintään. Myös vapaaehtoiset seurakuntalaiset osallistuvat viestintään työntekijöiden ohella.
Kriisiviestinnässä noudatetaan kirkon kriisiviestinnän ohjeita. Kriisitilanteissa kirkkoherra johtaa viestintää ja antaa lausuntoja julkisuuteen. Hän voi tilanteesta riippuen antaa muille työntekijöille viestintään liittyviä tehtäviä. Tarvittaessa kriisiviestinnässä on apuna tuomiokapituli ja kirkon viestintä.
3.1. Ulkoinen viestintä
3.2. Sisäinen viestintä
4. Strategiakauden tavoitteita