Rukouksia

Kristityt ovat rukoilevaa kansaa. Ruokolahden seurakunnassa panostamme pienryhmiin, joissa on mahdollista saada henkilökohtaista rukousta. Seurakuntamme työntekijöitä voi aina pyytää rukoilemaan. Voit jättää tästä oman esirukousaiheesi, jonka viemme seurakunnan yhteiseen jumalanpalvelukseen.

Rukous on keskustelua Jumalan kanssa. Tällä sivulla on valmiita rukouksia tuon keskustelun teksi ja avuksi silloin, kun tuntuu, etää omat sanat loppuvat kesken. Huokauskin on rukous. Jumala tietää ja tuntee meidän sydämemme ajatukset.

Seurakuntamme haluaa tukea iltarukousperinteen siirtoa sukupolvelta toiselle. Kastekoteihin viedään lahjaksi iltarukouspussi. Näilläkin sivuilla on rukouksia rukoiltavaksi yhdessä lasten kanssa.

Ruoan siunaaminen erityisen karjalainen tapa. Haluamme kaikessa toiminnassamme pitää yllä ruokarukouksen merkitystä.

Kriisi- ja surutilanteissa seurakunta järjestää mahdollisuuden yhteiselle rukoukselle. Voit myös pyytää tällaisessa tilanteessa suru- tai kriisihartautta kotiisi.

Surussa

Jumala, taivaallinen Isämme.
Me tulemme eteesi surun koskettamina.
Sinä olet ainoa turvapaikkamme,
kun sanat ja voimat ovat jo loppuneet.
Me uskomme rakkaamme sinun helliin käsiisi. Suru ja ahdistavat ajatukset ovat nyt meidän osamme. Isä, sinä näet, miten elämämme jää monella tavalla vajaaksi.
Armahda meitä. Anna voimaa, että jaksaisimme tästä päivästä eteenpäin päivän kerrallaan.
Lähetä luoksemme rakkaita ihmisiä lohduttamaan,
auttamaan ja kantamaan meitä esirukouksin.
Lohduta meitä ylösnousemuksen ja jälleennäkemisen toivolla. Aamen.

Kiitollisuus

Tänään tahdon ylistää. Ylistä Herraa minun sieluni. Jumala, kiitän sinua siitä hyvästä, jonka olet minulle antanut. Kiitos, että annat minulle syntini anteeksi. Edessäsi elvyn. Jumala, kiitos, että ravitset minua hyvyydelläsi. Aamen.

(Psalmia 103 mukaillen)

Lapsen kanssa

Pienet, suuret ihmiset,
taivaan Isä, suojelet.
Siunaa meitä kaikkia
koulussa ja kotona.
Aamen.

Armostas oi isä lainaa
mitä lapses anelee
Jeesus turvaksemme tule aina
meitä myöskin auttele
Pyhä Henki armias
lohduttaja laupias
rukouksen nöyrän kuulkoon
Aamen, ja se tapahtukoon. Aamen.

Päivän touhut taakse jää, minua jo väsyttää.
Kiitos, että nukkumaan, peiton alle mennä saan.
Hyvää yötä Jumala.
Siunaa meitä kaikkia. Aamen.

Huolet

Herra, suo minun rauhallisin mielin kohdata kaikki, mitä päivä tuo tullessaan. Suo minun varauksetta antautua sinun tahtoosi. Opasta ja tue minua kaikessa, päivän jokaisena hetkenä. Saanpa päivän mittaan millaisia uutisia tahansa, opeta minua ottamaan ne vastaan tyynin sydämin ja järkkymättömän varmana, että kaikessa tapahtuu sinun pyhä tahtosi. Kaikessa, mitä sanon ja teen, johdata ajatuksiani ja tunteitani. Ennalta aavistamattomissa tilanteissa auta minua muistamaan, että kaikki on sinun lähettämääsi. Opeta minua olemaan suora ja rehellinen perheenjäseniäni kohtaan, etten saattaisi ketään levottomaksi enkä aiheuttaisi kenellekään mielipahaa. Herra, anna minulle voimaa kantaa tänään uupumukseni, anna voimaa kohdata päivän jokainen tapahtuma. Ohjaa tahtoani ja opeta minua rukoilemaan, uskomaan, toivomaan, antamaan anteeksi ja rakastamaan. Aamen.

Herramme Jeesus Kristus, sinä astuit ylös taivaaseen, mutta olet myös luvannut olla kanssamme joka päivä. Auta meitä jättäytymään rakkautesi varaan ja luottamaan siihen, että saatat päätökseen työsi meissä. Tätä pyydämme sinun nimessäsi. Aamen.

Etsivä löytää

Oi sinä kaikkein armollisin,
ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus.
Armahda minua, vaivaista syntistä,
ja katso puoleeni laupeutesi silmin,
niin kuin sinä katsoit Pietariin, kun hän oli kieltänyt sinut,
ja niin kuin sinä katsoit syntiseen naiseen fariseuksen kodissa
ja ryöväriin ristinpuulla.
Anna minulle pyhä armosi,
että minä niin kuin Pietari itkisin syntejäni,
niin kuin syntinen nainen sinua sydämestäni rakastaisin
ja ryövärin kanssa saisin katsella pyhiä kasvojasi
taivaassa iankaikkisesti. Aamen.

Jeesus Kristus, Jumalan poika, olen syntinen ja tarvitsen armoa.

Kiitos Jeesus, että kuolit puolestani Golgatan ristillä ja sovitit minunkin syntini. Uskon, että Sinä nousit ylös kolmantena päivänä voittaen kuoleman. Jeesus, haluan tehdä parannuksen ja uskoa evankeliumin. Jeesus, anna kaikki minun syntini anteeksi ja puhdista minun sydämeni verelläsi. Tänään tahdon tunnustaa, että Sinä, Jeesus, olet minun Herrani ja Jumalani. Kiitos Jeesus, että kuulit rukoukseni, aamen.

Kaikkivaltias Jumala, jolta kaikki pyhyys, oikeus ja hurskaat teot tulevat. Anna palvelijoillesi se rauha, jota maailma ei voi antaa. -Mikael Agricola-

Lohdutuksen Jumala, Pyhällä Hengelläsi sinä tulet uudistamaan sydämemme, jopa koetuksen hetkinä saat kasvamaan yhteyden sinuun. -Veli Roger-

Aamurukous Lutherin tapaan

Kiitän sinua, taivaallinen Isäni, Jeesuksen Kristuksen, rakkaan Poikasi kautta, että viime yönä varjelit minua kaikesta pahasta ja vaarasta.
Rukoilen sinua, että varjelisit minua tänäänkin synnistä ja kaikesta pahasta, niin että kaikki mitä teen, koko elämäni, olisi sitä mitä tahdot.

Iltarukous Lutherin tapaan

Kiitän sinua, taivaallinen Isäni, Jeesuksen Kristuksen, rakkaan Poikasi kautta, kun olet tänäänkin armollisesti suojellut minua. Rukoilen sinua: Anna minulle kaikki syntini anteeksi, kaikki, mitä olen tehnyt väärin. Varjele minua tänäkin yönä. Minä annan itseni, ruumiini ja sieluni, ja kaiken sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon kanssani, ettei paha vihollinen saisi mitään valtaa minuun. Aamen.

Ruokarukous

Ennen ateriaa: Siunaa Jeesus ruokamme, ole aina luojamme. Aamen.

Aterian jälkeen: Kiitos Jeesus ruoasta. Aamen.

Jumala, siunaa meidät ja nämä sinun lahjasi, jotka suuressa hyvyydessäsi annat meille nautittavaksi. Aamen.

Lähde: evl.fi

Lisää rukouksia: