Rippikoulu

Rippikoulu on kokonaisuus, jonka aikana osallistutaan seurakunnan toimintaan, ja pohditaan elämänkysymyksiä sekä yksin, että yhdessä muiden nuorten kanssa. Rippikoulussa on lupa hiljentyä, rukoilla ja kokea yhteyttä muiden kristittyjen ja Jumalan kanssa. Ripari on yhdessä kokemisen ja tekemisen paikka. Rippikoulun voi käydä leirimuotoisesti, päivärippikouluna ja tarvittaessa myös yksityisrippikouluna. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Rippikouluun osallistuminen on vapaaehtoista.

Mitä rippikoulu sisältää?

Rippikoulu toteutetaan noin puolen vuoden aikana, ja sen laajuus on 80 tuntia. Rippikoulun aikana osallistutaan seurakunnan toimintaan ja pohditaan uskoon ja elämään liittyviä kysymyksiä.

Rippikoulusi muodostuu neljästä osasta

• Rippikoulusi alkaa yhteisellä jumalanpalveluksella ja infotilaisuudella
  • Rippikouluun kuuluu seurakunnan toimintaan tutustuminen: Neljä nuorteniltaa (nuortenillat löydät tapahtumakalenterista), Jumalanpalveluskäynnit ja Riparilaulumessu 14.4.2023
  • Rippikouluun kuuluu opetuspäivät sekä pitkä leirijakso/ päivärippikoulussa opetuspäivät.
  • Rippikoulusi päättyy konfirmaatioon kirkossa.

Rippikoululainen osallistuu seurakunnan jumalanpalveluksiin, toimintaan ja erilaisiin tapahtumiin. Hän tutustuu seurakunnan työntekijöihin, ja vastaavasti työntekijät tutustuvat häneen. Seurakunnan tilat ja kokoontumispaikat tulevat tutuiksi.  Oppimisen tai muista erityistä huomiota vaativista haasteista kannattaa jutella ajoissa rippikoulun opetustiimin kanssa, jotta ne voidaan ottaa huomioon rippikoulun toteuttamisessa. Rippikoululaiset saavat leirikuntoisuuskyselyn yhdessä huoltajan kanssa täytettäväksi, joka on edellytys leirille osallistumiselle.

Kutsu ja ilmoittautuminen vuoden 2024 rippikouluihin Nuoret kutsutaan rippikouluun kouluissa 8-luokkalaisille pidettävien rippikouluinfojen yhteydessä lokakuussa. Tilaisuudessa nuori saa rippikouluun ilmoittautumislomakkeen sekä leirikuntoisuuskyselylomakkeen, jotka palautetaan Ruokolahdella uskonnonopettajalle ja Simpeleellä uskonnonopettajalle määräpäivään mennessä. Rippikoulujen ryhmät määräytyvät syntymäajan perusteella. Yhteen ryhmään otetaan enintään 18 nuorta. Ilmoitus siitä, mihin rippikouluryhmään nuori on valittu, tiedotetaan leirikohtaisissa WhatsApp-ryhmissä.

Rippikoulu on maksuton Ruokolahden seurakunnan alueella asuville. Muiden seurakuntien jäseniltä leirimaksu on 100 €.

Rippikouluinfo ja ilmoittautumislomake

Ruokolahden seurakunnan rippikoululeirien säännöt (PDF)

Rippikoulut 2024

1. Ryhmä 24.2.- 2.3.2024 rippileiri InKa:ssa, konfirmaatio Simpeleen kirkossa 5.5.2024 klo 13.

Info Simpeleen kirkossa su 26.11. klo 13. jumalanpalvelus ja info. Seurakuntaan tutustumiskäynti.

Ennakko-opetuspäivä su 28.1.2024 klo 9-15. Kokoontuminen Simpeleen kirkossa.

2. Ryhmä 3.-10.6.2024 Kauniskalliolla, konfirmaatio 16.6.2024 klo 10 Ruokolahden kirkossa.

Info Ruokolahden kirkossa su 10.12 klo 10 jumalanpalvelus ja info. Seurakuntaan tutustumiskäynti.

Ennakko-opetuspäivä sunnuntaina 7.4.2024 klo 9-15 Ruokolahden kirkossa ja seurakuntatalolla.

3. Ryhmä 13. – 20.6.2024 Kauniskalliolla.

Info Ruokolahden kirkossa su 10.12 klo 10. jumalanpalvelus ja info. Seurakuntaan tutustumiskäynti.

Ennakko-opetuspäivä su 28.4.2024 Ruokolahdella seurakuntatalo klo 9–15 Ruokolahden kirkossa ja seurakuntatalolla.

Konfirmaatio 30.6.2024 klo 10 Ruokolahden kirkossa.

4. Ryhmä 29.7.–2.8.2024 päiväripari Kompassissa.

Info Ruokolahden kirkossa su 10.12 klo 10 seurakuntaan tutustumiskäynti.

Ennakko-opetuspäivä su 11.2. klo 10-13 Ruokolahden kirkossa ja seurakuntatalolla.

Konfirmaatio Ruokolahden kirkossa sunnuntaina 4.8.2024 klo 13.